Consilierea psihopedagogică a cadrelor didactice în domeniul educației centrate pe pe elev – o prioritate a formatorilor CFCL

Consilierea psihopedagogică a cadrelor didactice în domeniul educației centrate pe pe elev – o prioritate a formatorilor CFCL

„Tulburările de învățare: disgrafia, dislexia, acalculia” – aceasta a fost tema seminarului organizat gratuit, la 17 decembrie 2022, de Departamentul Educație timpurie și Învățământ primar din cadrul Centrului Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”.

În cadrul evenimentului au fost discutate cauzele tulburărilor de învățare, indiciile de bază și caracteristicile acestor tulburări, metodele și procedeele de corectare a dislexo-disgrafiei și acalculiei. Astfel, conform informațiilor prezentate în cadrul seminarului, putem vorbi despre tulburări de învățare în cazul copiilor cu abilități cognitive normale, dar cu dificultăți specifice legate de abilitățile academice: scris, citit, calcul, incidența fiind de 15% din populație, iar raportul dintre bărbați și femei constituind 1,5:1.

Formatoarea Angela Cucer, doctor în psihologie, conferențiar universitar, a vorbit participanților despre faptul că: „Învățarea presupune participarea coordonată şi ierarhizată a mai multor procese psihice, ea fiind o rezultantă a interacţiunii dintre nevoile interne de dezvoltare (ce sunt răspunzătoare, printre altele, de geneza conduitei de explorare) şi cerinţele externe de adaptare (mediul, sub toate aspectele sale fizice ori sociale, formulând sarcini de rezolvat sau prezentând obstacole de ocolit). Tulburările de învățare sunt vizibile datorită dificultăților semnificative parvenite în achiziționarea și utilizarea receptării și înțelegerii limbajului vorbirii, scrierii, citirii, a raționamentului și abilităților matematice, precum și a unor abilități sociale.”

Nota Bene! Tulburările de învățare nu depind de naționalitate, de nivelul sociocultural al familiilor. Tulburări de învățare pot manifesta elevii cu orice nivel de inteligență, inclusiv și cei cu nivelul superior de inteligență. Tulburările de învățare nu pot fi explicate prin lipsa de exersare, lipsa de motivare, de anumiți factori emoționali sau de pregătirea insuficientă a profesorilor.  

Sursa foto: www.reginamaria.ro