Stimați colegi! Dragi prieteni!
În cadrul campaniei de promovare a formatorilor de la Centrul Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, vă propunem să îl cunoașteți pe
Ion Achiri,
doctor în științe matematice, conferențiar universitar
S-a născut la 25 ianuarie 1953, în comuna Movila, raionul Herța, regiunea Cernăuți, în familia lui Constantin și a Nataliei Achiri, oameni harnici și buni la suflet, caractere pe care le moștenește în totalitate. După absolvirea școlii medii din comuna Târnăuca, raionul Herța (1970), își continuă studiile la Universitatea de Stat din Cernăuţi, în cadrul Facultății de Matematică, pe care o absolvă cu Diplomă cu Mențiune în anul 1976.
Cariera didactică și-o începe în calitate de director al școlii de opt ani din satul Culiceni, raionul Herța, regiunea Cernăuți. Apoi îl regăsim în funcția de director adjunct al școlii medii din satul Porubnoe (Tereblecea), raionul Hliboca (Adâncata), unde este și profesor de matematică.
În perioada anilor 1982-1986, Ion Achiri își face studiile doctorale la Institutul de Matematică al Academiei de Ştiinţe din Ucraina (Kiev), unde obține Diploma de doctor în științe fizico-matematice. Din 1985 și până în 1999 activează la Universitatea de Stat din Tiraspol, în funcția de lector superior, iar din 1987 este șef al Catedrei Metodica Predării Matematicii.
În1999 este angajat ca prim-prorector al Institutului Național de Perfecționare a Cadrelor Didactice din Chișinău, iar în perioada 2000-2003 ocupă funcția de director adjunct pentru știință la Institutul de Științe ale Educației.
Între anii 2003-2009, activează la Universitatea de Stat din Moldova, Catedra „Algebră și Geometrie”, Facultatea de Matematică și Informatică. Revine la IȘE în 2009, în calitate de conferenţiar universitar. Tot aici este șef al Catedrei Matematică și Științe, apoi al Catedrei Didactica Disciplinelor Școlare.
Ținem să menționăm că Ion Achiri este coautor și coordonator al trei volume, pentru studenți și profesori, cu privire la problemele metodicii predării matematicii, elaborate și editate, pentru prima dată, în limba română, în Republica Moldova: Vol. I. Metodica predării matematicii în școala medie (1992); Vol. II. Metodica predării algebrei și elementelor de analiză (1995); Vol. III. Metodica predării geometriei în învățământul preuniversitar (1997), în colaborare cu Universitatea „Al. Ioan Cuza”din Iași. De asemenea, este coautor și coordonator al Concepţiei dezvoltării învățământului matematic în Republica Moldova, coautor al tuturor edițiilor de curricula școlare la matematică pentru gimnaziu și liceu, precum și coautor al tuturor manualelor de matematică pentru clasele a V-a – a IX-a și a X-a – a XII-a, editate de ministerul de resort. La fel, este autorul monografiei Didactica matematicii, devenitămanualul de bază pentru profesorii de matematică din Republica Moldova.
Ion Achiri a activat în calitate de membru al Consiliului Național pentru Curriculum și Evaluare în cadrul Ministerului Educației și Tineretului al Republicii Moldova. A făcut parte din grupurile de lucru pentru elaborarea unor importante documente de politică educațională (fiind și coordonator la disciplina Matematica), cum ar fi: Concepția evaluării rezultatelor școlare (2006), Standarde de eficiență a învățării (2012), Cadrul de referință al curriculumului național (2017), Referenţialul de evaluare a competențelor specifice formate elevilor (2014), Curricula la disciplina Matematică (1999, 2000, 2006, 2010, 2019), Ghiduri metodologice de implementare a curricula la matematică (2000, 2010, 2011, 2019), Ghiduri pentru profesori la manualele de matematică pentru clasele V-IX, Programe de examen la matematică pentru gimnaziu și BAC, liceu etc.
Menționăm că dl Achiri a fost primul savant din fosta URSS, care a formulat ideea utilizării televiziunii în scopuri educaționale, aplicată în practică, în premieră, la Televiziunea Centrală a URSS, apoi și la televiziunile republicane. Dumnealui a introdus în teoria educației noțiunea problemă de tip cascadă și apoi a dezvoltat-o. Ulterior, a formulat ideea atestării cadrelor didactice în baza creditelor profesionale, idee implementată în sistemul educațional din Republica Moldova. A dezvoltat și noțiunea de competență școlară, modernizând definiția acesteia, acceptată în varianta actuală, inclusă în curricula școlare, ediția 2018-2019. A introdus un nou principiu privind evaluarea rezultatelor școlare, ne referim la principiul pozitiv al evaluării.
În general, lucrările dlui Achiri (circa 300 – monografii, documente de politici educaționale, curricula, ghiduri metodologice și metodice, culegeri de probleme și exerciții, culegeri de teste, programe de examen, articole, teze etc.), publicate în țară și peste hotare, ca rezultate ale investigațiilor științifice, se deosebesc printr-un conținut original, fiindu-le specific analitismul profund și redarea multiaspectuală a problemelor cercetate. Cu acest prilej vom menționa implicarea domnului profesor în numeroase proiecte de cercetare naționale și internaționale.
Domnia sa promovează cu brio imaginea Centrului Formare Continuă și Leadership în țară și străinătate, fiind membru al Colegiului de Redacție al revistelor științifice Univers Pedagogic (Chișinău), Педагогический журнал (Kiev), Проблеми сучасного підручника (Kiev).
A coordonat multe teze de master în domeniul educației și didacticii matematicii. Fiind abilitat cu dreptul de a fi conducător științific, a ghidat și ghidează doctoranzi în vederea elaborării tezelor de doctorat în domeniul pedagogiei generale.
Pentru merite deosebite în activitatea profesională, a fost distins cu Diploma Ministerului Educației al Republicii Moldova, Diploma CNAA al Republicii Moldova și Diploma Ministerului Învățământului al RSS Ucrainene.
În anul curent, Ion Achiri a marcat frumosul jubileu de 70 de ani, fapt pentru care atât colegii de la CFCL, cât și cei de breaslă îi aduc omagii și sincere felicitări. Să nu vă lipsească entuziasmul și inspirația!
Interviu Blitz cu Ion Achiri
Destin
PROFESOR… al profesorilor.
Misiune asumată
Expert în politici educaționale.
Un atu profesional
Cuvântul fiind spus, trebuie să apară și fapta!
Cea mai importantă realizare/performanță profesională:
Manualele de matematică pentru clasele V-XII, elaborate în colaborare cu colegii.
3 calități definitorii ale EU-lui personal
responsabilitate, hărnicie, perseverență
Bucuria vieții
Copiii Sergiu și Natalia și, desigur, nepoții: Sergiu, Maxim, Alisia și Amelia.
Mândria incontestabilă
Publicarea, în colaborare cu colegii, pentru prima dată în Republica Moldova, în limba română, a manualului pentru studenți Metodica predării matematicii, în trei volume (1992, 1995, 1997).
Unul din visurile nerealizate
Organizarea unei conferințe internaționale cu genericul Didactica matematicii: probleme și perspective.
Investesc în ….
nepoți.
Planuri de viitor
să mai public, cel puțin, încă un articol, o carte și un manual.
O revelație sufletească
colecționarea farfuriilor decorative cu imagini ale orașelor vizitate în cadrul conferințelor, congreselor, simpozioanelor etc.
5 sfaturi pentru formabili
1)învățați, întru binele personal și cel al discipolilor;
2) nu chiuliți de la orele din cadrul formărilor profesionale;
3) implementați cu succes cele învățate;
4) dezvoltați-vă continuu competențele profesionale și…
5) iarăși învățați!