Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice – prioritate a CFCL
În săptămâna sărbătorilor pascale, Departamentul Educația adulților și Dezvoltare personală din cadrul Centrului Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” a desfășurat cu succes, la solicitarea cadrelor didactice, cea de-a II-a ediție a programului de dezvoltare personală „Domeniul de competență 4: Dezvoltarea personală”.
Subiectele abordate în cele 4 ateliere tematice au avut drept scop primordial deprinderea pedagogilor de a-și elabora un plan de dezvoltare profesională, dar și identificarea calităților profesorului adaptat la necesitățile actuale. Fiecare activitate a fost desfășurată conform unei agende ce a conținut activități de: organizare, evaluare inițială, învățare-predare și evaluare sumativă.
În cadrul primului atelier participanții, fiind ghidați de formatoarea CFCL, dr. Svetlana Nastas, au explorat cadrul normativ al dezvoltării profesionale, făcând uz de proceduri de planificare și evaluare. În această ordine de idei cadrele didactice au fost îndemnate să își facă o agendă în care vor nota actele cu care deja lucrează, actele despre existența cărora doar cunosc, dar nu au apelat niciodată la ele și actele despre care ar dori să cunoască. Următoarea sarcină a vizat clasificarea cadrului normativ conform necesităților: pentru formare și dezvoltare, evoluție și promovare; pentru metodologia disciplinei; pentru conținuturile disciplinei etc. În toate activitățile participanții au lucrat cu indicatorii Standardelor de competență profesională ale cadrelor didactice, document de referință.
Al doilea atelier a debutat cu o scurtă evaluare interactivă a subiectelor abordate în primul atelier și câteva teste de dezvoltare personală. Pe parcursul acestuia participanții au stabilit un șir de strategii de planificare a carierei. La fel, au studiat Tabelul corelativ după Stees pentru a stabili stadiul carierei pe care deja l-au atins. De asemenea, au descoperit cele mai importante elemente ale unui Plan de dezvoltare profesională, dar și pașii primordiali în planificarea individuală a carierei.
Tema de cercetare individuală a fost subiectul celui de-al treilea atelier. Apelând la activități educaționale, didactice și de specialitate, Svetlana Nastas a prezentat participanților pașii ce trebuie întreprinși pentru a obține o cercetare valoroasă. La fel, a îndemnat profesorii să se implice în acest domeniu, ghidând și elevii.
Partea culminantă a programului a constituit-o prezentarea dovezilor elocvente în dezvoltarea profesională. În acest sens formatoare și-a îndemnat colegii să-și proiecteze propriul traseu de dezvoltare profesională continuă și să-și monitorizeze întregul proces.
Feed-bakul activităților de formare profesională, consemnat într-un fișier adițional, a conținut doar cuvinte de apreciere și mulțumire adresate atât Centrului Formare Continuă și Leadershi, cât și formatoarei Svetlana Nastas, remarcând calitatea și originalitatea materialului propus, conectat intereselor unui profesor al zilelor de azi. Participanții au mulțumit pentru abordarea temei utile și actuale, dar și pentru oportunitatea de a reflecta strategic asupra necesităților de formare continuă.
În aceeași ordine de idei, CFCL aduce mulțumiri cadrelor didactice pentru susținere, apreciere și implicare activă în desfășurarea programelor de dezvoltare profesională și personală!