Formabilii CFCL preocupați de facilitarea adaptării școlare

Cadrele didactice înscrise la programele de formare profesională Pedagogie în învățământul primar au beneficiat de sfaturi ce le vor fi utile în facilitarea procesului de Adaptare școlară a elevilor din clasa I. Aspectele psihologice și modalitățile de facilitare în contextul adaptării școlare au fost discutate împreună cu Iulia Racu, dr. hab, conf. univ., în cadrul unui atelier organizat de Departamentul Educație timpurie și Învățământ primar al Centrului de Formare Continuă și Leadership.

În acest sens invitatul special a venit cu un șir de recomandări ce vizează: modul în care pedagogul prezintă informația; tipurile de activități generate de profesor; felul în care acesta interacționează cu elevii; modul în care permite elevilor să aleagă sau să dețină controlul asupra anumitor aspecte; oportunitățile oferite elevilor de a lua decizii personal sau în grup etc. La fel, a făcut referire la importanța vârstei școlare mici, care oferă posibilități de dezvoltare și formare a personalității, punând accentul pe faptul că anume în clasele primare: se pun bazele însușirii activității de învățare și de muncă; se însușesc cunoștințele generale despre lumea înconjurătoare; se formează deprinderile de a citi, a scrie și a socoti; se însușesc noțiunile morale; se formează un șir de formațiuni psihologice noi, ce au lipsit la preșcolari (voluntarietatea proceselor psihice, reflexia, autocontrolul și planul interior de acțiune) care permit înfăptuirea cu succes a activității de învățare.

Iulia Racu a atenționat pedagogii că elevii sunt capabili să dea o reacție la comportamentul profesorului, de aceea le-a recomandat să fie onești, constanți în atitudini și să-i privească în ochi când le vorbesc.