Recomandări metodice pentru predarea istoriei în clasa a IV-a

Departamentul Educație Timpurie și Învățământ Primar din cadrul Centrului de Formare Continuă al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” a invitat formabilii de la programul Pedagogie Învățământului Primar să participe la  un atelier în care au fost abordate metode și tehnici de predare a istoriei românilor în clasa a IV-a.

Invitatul special, Pavel Cerbușcă, doctor în pedagogie, grad didactic și managerial superior, director laLiceul Teoretic Republican „Aristotel” a venit în fața publicului cu diverse recomandări metodice în vederea desfășurării activităților practice ce determină elevul nu să memoreze datele și evenimentele istorice ci să le înțeleagă și să le conștientizeze. În acest sens a propus cadrelor didactice să evite folosirea materialelor suplimentare și să se limiteze la conținutul manualului predându-l interactiv, prin intermediul jocurilor. La fel, i-a atenționat despre importanța excluderii accentului științific și insistarea pe aspectul emoțional benefic pentru stimularea inteligenței psihomotorii și inteligența emoțională.

În aceeași ordine de idei, Pavel Cerbușcă a îndemnat participanții să-și includă discipolii în lucrul cu izvoarele istorice scrise și nescrise luând în calcul izvoarele care nu pot fi periculoase sau nu produc daune și lipsuri familiei. Astfel, vor reuși să le cultive anumite deprinderi utile în obținerea cunoștințelor dar și valori care pot fi educate prin studierea istoriei. De asemenea, elevii vor fi implicați în procesul de analiză a surselor și noțiunilor istorice.

Într-un schimb de experiențe profesorii au exemplificat prin metodele pe care le folosesc personal în predarea temelor la lecția de istorie.