Tulburările de învățare abordate în cadrul programelor CFCL

În scopul diversificării programelor de formare continuă, Departamentul Educație timpurie și Învățământ primar din cadrul Centrului de Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” organizează pentru formabilii înscriși la programele de perfecționare o serie de ateliere tematice.

Astfel, luni, 18 septembrie, 2023, cei de la Programul de perfecționare, specialitatea Pedagogie în învățământul primar au participat la un atelier în care Dorina Ponomari, dr., lect. univ., le-a vorbit despre tulburările de învățare: dislexie, disgrafie și acalculie.

Formatoarea a îndemnat cadrele didactice să realizeze o evaluare psiho-logopedică copilului ce prezintă dificultăți de scris, citit și ulterior de procesare a informației auzite. Respectiv, fiecare caz poate fi analizat aparte și poate fi realizată o evaluare de stabilire a tipului dificultăților. Pentru a-i face să înțeleagă ce specialiști le pot fi de ajutor, Dorina Ponomari a analizat tipologia unor greșeli manifestate în scris.

În urma unei evaluări psiho-logopedice, de multe ori se va depista că unii copii, care nu au un diagnostic, prezintă dificultăți și înregistrează un tempou încetinit de dezvoltare. Dacă am analiza aspectul psihologic, am descoperi că el nu are 7 ani, diferența fiind de 1-2 ani. Deci, nu sunt dezvoltate premisele necesare pentru scris și citit. La acești copii procesul de analiză, sinteză și comparație sunt slab dezvoltarea iar abstractizarea nu le este accesibilă. În acest caz, formatoarea a recomandat utilizarea testelor psihologice speciale care au misiunea de a analiza procesele psihice și a stabili vârsta pe care o are copilul, făcând trimitere la sfera cognitivă, afectivă, imaturitatea emoțională a copiilor debutanți școlari.

În depășirea tulburărilor de învățare pedagogul va apela la diverse mecanisme ce asigură realizarea cu succes a activităților. Prioritar va fi mecanismul operațional ce ajută la realizarea procesului de învățare. Dar, calitatea activității desfășurate depinde și de activitatea psihică, mecanismul de stimulare și energizare, și mecanismul reglator determinat de procesele afective. Cu toate astea, un copil poate poseda o sferă cognitivă păstrată dar imaturitatea lui emoțională îl împiedică să obțină rezultate bune, deoarece mecanismele care asigură reglarea activităților desfășurate îi vor perturba actul de învățare.