Procesul educațional în baza paradigmei STEM

Un eveniment instructiv major, ce a inclus sesiuni de formare dedicate tematicii referitoare la „Procesul educațional în baza paradigmei STEM”, s-a desfășurat într-o formulă mixtă – cu prezență fizică și online – în perioada 31 octombrie – 2 noiembrie a.c. În mod amănunțit despre derularea lucrărilor pe parcursul acestor trei zile veți avea ocazia să vă familiarizați din paginile hebdomadarului „Univers Pedagogic pro”, ce va vedea lumina zilei în data de 9 noiembrie curent.

Rezumând cele prezentate în cadrul activităților de instruire, vom menționa mai întâi că acestea au fost organizate de Centrul Republican de Dezvoltare a Învățământului Profesional (Departamentul Educația adulților și Dezvoltare Personală) din cadrul CFCL al UPSC.

În prima zi a seminarului găzduit de Colegiul de Ecologie din Chișinău și moderat cu abilitate de șeful Centrului, Octavian Vasilache, coordonator al Programului de formare (educație) a adulților și dezvoltare personală, cei peste 60 de participanți au avut oportunitatea să fie inițiați în subiecte ce țin de Procesul educațional în baza paradigmei STEM, iar Ion Achiri, doctor în științe fizico-matematice, conferențiar universitar, s-a axat pe aspectele strategice privind realizarea educației STEM/STEAM/STREAM (de la Science – științe, Tehnology, Reading – literatură, Eengineering și Arts).

După o scurtă introducere în definirea, relevanța, principiile și aplicabilitatea educației STEM, s-a purces la un proces amplu de elucidare a metodologiei de elaborare și realizare a proiectelor STEM/STEAM/STREAM. De asemenea, o atenție aparte s-a acordat managementul schimbării, prin prisma unei abordări inovative a procesului predare – învățare – evaluare, reieșită din implementarea paradigmei Educația STEM. 

A doua zi de lucru, desfășurată de această dată în format online, dr. Ion Achiri a dedicat-o cu precădere aspectelor practice, cu: prezentarea hărții tehnologice a unui proiect STREAM („Covorul moldovenesc”); nuanțarea destinatarilor (clase gimnaziale sau liceale, pe echipe); definirea pașilor și obiectivelor de realizat; identificarea impactului și principiilor învățării prin asemenea proiecte. În continuare au fost formulate recomandări metodice și prezentate beneficiile proiectelor STEM/STEAM/STREAM, cum ar fi sporirea la elevi a gradului de încredere în sine, dezvoltarea capacităților de investigare și sistematizare a informațiilor, creșterea motivației pentru învățare, stimularea creativității etc.

În plus au fost prezentate aspecte culese din experiențe mai vechi în domeniu, precum și din experiența participanților la seminar, activitate succedată de o sesiune de întrebări și răspunsuri. Pe final cadrele didactice ale Colegiului de Ecologie din capitală, ghidate de directoarea Nina Negară, s-au angajat până la sfârșit de an să realizeze cu elevii lor mai multe proiecte STEM/STEAM/STREAM, repartizate pe catedre (în număr de 6, la 9 specialități).

Iar a treia zi a lucrărilor moderate de Octavian Vasilache a fost consacrată tematicii Managementului schimbării (Abordarea inovativă a procesului predare – învățare – evaluare prin implementarea paradigmei Educația STEM/STEAM), prezentată cu multă dexteritate de șeful Departamentului Educația adulților și Dezvoltare Personală, formatorul național în domeniul educației, Tatiana Verdeș, dr., conf.univ., grad didactic superior.  

Activitatea cu caracter interactiv a stârnit un interes viu din partea participanților, provocând discuții și dialoguri. Mai întâi formatorul s-a pronunțat asupra diferenței existente dintre educația STEM (unde accentul se pune pe știință și tehnologie) și educația STEAM (accent plasat pe creativitate și expresie artistică). A urmat o descriere desfășurată a componentelor caracteristice ale procesului STEM („concentrare, detaliu, descoperire, aplicație, prezentare și link”). Apoi acest tip de educație a fost caracterizat în funcție de forma de integrare a disciplinelor, cu expunerea pe categorii a relațiilor dintre componente. Partea teoretică a webinarului a culminat cu întrebări „identitare”, ce urmau să dezvăluie importanța educației STEM, inclusiv prin prisma ocupațiilor profesate, cu propuneri de idei și proiecte.   

După care s-a purces la partea practică, în vederea aplicării unor metode și strategii noi de predare, cu expunerea în paralel a principiilor cheie pentru a gestiona schimbarea în domeniu, ținând cont de etapele implementării proiectelor respective în procesul instructiv-educativ, ce ar asigura o învățare activă și aducătoare de bucurie pentru elevi, însușire care atât de mult lipsește învățământului tradițional.