Centrul de Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău se implică activ în realizarea programului național „Investim în profesori”, inițiat de Ministerul Educației și Cercetării. Acest program, esențial pentru dezvoltarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice, reflectă angajamentul instituției noastre față de promovarea unui învățământ de calitate adaptat cerințelor moderne și orientat către nevoile fiecărui copil.
Recent, o echipă de formatori, compusă din Lilia Cebanu, Nadejda Baraliuc, Larisa Chirev, Silvia Golubitchi, Olesea Frunze și Sincovici Angela, s-a deplasat la Cimișlia, pentru a desfășura sesiuni de formare la Grădinițele „Ghiocel” și „Foișor”. Aceste întâlniri au avut ca scop nu doar transmiterea unor cunoștințe teoretice, ci și împărtășirea bunelor practici și strategii inovatoare, esențiale pentru educația timpurie de calitate.
Programul de formare s-a concentrat pe o serie de teme de actualitate și de mare relevanță pentru educația timpurie. Printre acestea se numără analiza tendințelor internaționale în dezvoltarea educației timpurii, precum și inițiativele europene de educație și îngrijire a copiilor. De asemenea, formatorii au discutat despre educația centrată pe copil, evidențiind necesitatea unei educații individualizate și diferențiate, precum și despre strategiile care pot fi aplicate în acest sens.
Un alt subiect important abordat a fost psihologia învățării copiilor de vârsta 2-7 ani. Sesiunile au pus accent pe particularitățile de vârstă și pe modalitățile practice de formare și dezvoltare a mecanismelor cognitive și reglatoare ale copiilor. În plus, s-a discutat despre necesitățile copilului și modul în care curriculum-ul integrat poate răspunde acestor nevoi, accentuându-se importanța unei dezvoltări holistice prin diverse tipuri de activități, inclusiv educația pentru mediu și activitățile outdoor.
Starea de bine a copilului a reprezentat un alt punct central al programului, fiind analizate aspectele fizice, sociale și mentale ale acesteia, precum și strategiile de asigurare a stării de bine în grădinițe. Formatorii au discutat, de asemenea, despre prevenirea bullyingului, identificând cauzele și factorii de risc, și oferind strategii eficiente de prevenție și intervenție.
Educația incluzivă a fost un subiect deosebit de important, mai ales în contextul diversității tot mai mari din instituțiile de învățământ. S-au abordat cerințele educaționale speciale și s-au discutat rolurile și responsabilitățile educatorilor în asigurarea unei educații incluzive, adaptată fiecărui copil, inclusiv celor cu CES, copii romi, refugiați sau din familii social vulnerabile.
În cadrul sesiunilor, s-a discutat și despre multiculturalitate și etnoculturalitate în educația timpurie, subliniindu-se importanța promovării diversității culturale și a organizării activităților multiculturale în grădinițe. În acest context, a fost abordată și educația sensibilă la gen, formatorii oferind exemple practice și discutând despre rolul educației de gen în promovarea egalității și respectului pentru drepturile omului.
Un alt aspect esențial al programului a fost discutarea rolurilor și responsabilităților participanților în procesul educațional, inclusiv managementul grupei și parteneriatul eficient cu părinții. Formatorii au subliniat importanța implicării active a părinților și a abordării educaționale a situațiilor sensibile, oferind soluții practice pentru prevenirea și soluționarea acestora.
În final, programul s-a concentrat pe educația pentru democrație și integrare europeană, un subiect de actualitate în contextul globalizării și al rolului tot mai important al Uniunii Europene în domeniul educațional.
Prin acest program, Centrul de Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău își consolidează poziția de lider în formarea cadrelor didactice din Republica Moldova, contribuind activ la îmbunătățirea calității educației timpurii și la pregătirea educatorilor pentru a face față provocărilor educaționale moderne.