Direcții de dezvoltare a instituțiilor de învățământ general
din perspectiva incluziunii educaționale
Departamentul Educația adulților și Dezvoltare personală din cadrul Centrului Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” a desfășurat un nou atelier pentru participanții celei de-a II-a ediții a programului „Academia managerului debutant”. De această dată în discuție a fost pusă Școala incluzivă de calitate.
Directoarea CFCL, Viorica Andrițchi, dr. hab., prof. univ., a făcut referire la strategia națională „Moldova Europeană 2030”, în care se pune accent pe o educație de calitate pentru toți pe tot parcursul vieții, obiectiv general care spune expres despre necesitatea abordării complexe holistice, dar și despre abordarea educației incluzive în tot sistemul educațional din Republica Moldova.
Invitatul special, Tatiana Lungu, specialist principal, director adjunct la Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, a accentuat importanţa schimbărilor care trebuie să se producă în organizarea școlilor: instruire, autoinstruire, formare continuă; asumarea riscurilor; conţinuturile educaţionale pe care instituţia trebuie să le pună la dispoziţia copiilor. De asemenea, a vorbit despre schimbările care trebuie înfăptuite pentru a asigura o educație de calitate, iar acestea vizează neapărat: stilul de predare şi în modul de cooperare între cadrele didactice; specialiştii şi părinţii; specificul procesului de evaluare în instituția incluzivă şi progresul copiilor.
Participanţii au manifestat interes şi deschidere faţă de subiectul abordat, considerându-l important şi sensibil, în contextul asigurării succesului incluziunii. Aceștia au menționat importanța oferirii oportunităţilor şi şanselor egale tuturor copiilor de a beneficia de drepturile fundamentale la dezvoltare şi educaţie de calitate în medii comune de învăţare.