Formări pentru educatorii din Chișinău cu accent pe inovație și educație centrată pe copil

Centrul de Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a organizat cu succes o sesiune de formare profesională pentru cadrele didactice de la Instituția de Educație Timpurie nr. 185 din Chișinău. Cursurile au fort desfășurate în cadrul Programului Național „Investim în profesori”, ediția pentru educatori. Scopul principal al acestei sesiuni a fost dezvoltarea competențelor profesionale și personale ale educatorilor, care au beneficiat de expertiza unei echipe de formatori cu vastă experiență, printre care s-au numărat Stela Gînju, Stela Duminică, Angela Dascăl, Snejana Cojocari, Elena Stamati, Maria Popescu, Tamara Munteanu, Lilia Cebanu, Lilia Pricob și Lucia Caciuc.

Participanții au avut oportunitatea de a aprofunda cunoștințe esențiale despre tendințele internaționale în educația timpurie, cu un accent deosebit pe inovație, adaptabilitate și abordări interdisciplinare. În cadrul sesiunii, s-a evidențiat importanța conceptului de „Educație centrată pe copil”, subliniindu-se necesitatea unei abordări personalizate care să răspundă nevoilor specifice ale fiecărui copil și să creeze un mediu de învățare echilibrat și stimulant.

De asemenea, au fost explorați factorii care influențează dezvoltarea copilului, precum mediul familial, social și educațional, oferindu-se soluții practice pentru optimizarea acestor influențe în procesul educațional. Sesiunea a promovat principiile învățării active și integrate, încurajând metode de predare care să implice activ copiii în procesul de învățare, asigurând, astfel, o înțelegere profundă și durabilă a cunoștințelor.

Un subiect central al discuțiilor a fost abordarea holistică a copilului în activitățile de învățare, punând accentul pe dezvoltarea globală a acestuia, nu doar pe acumularea de cunoștințe, ci și pe dezvoltarea emoțională, socială și fizică. În acest context, starea de bine a copilului a fost recunoscută ca un element esențial pentru crearea unui mediu educațional sănătos și echilibrat.

Multiculturalitatea și etnoculturalitatea în educația timpurie au fost, de asemenea, subiecte importante ale formării, subliniindu-se rolul crucial al educatorilor în promovarea valorilor diversității culturale și a respectului reciproc încă din primii ani de viață ai copiilor. Educatorii au fost familiarizați și cu conceptul de educație sensibilă la gen, care își propune să elimine stereotipurile și să promoveze egalitatea de șanse în educație.

Un alt aspect esențial discutat a fost parteneriatul educațional pentru interesul superior al copilului, accentuând importanța colaborării dintre școală, familie și comunitate pentru a asigura un parcurs educațional de succes pentru copii. În acest sens, implicarea părinților în educația copiilor a fost un punct central, fiind analizate strategii pentru consolidarea acestui parteneriat în vederea unei educații eficiente.

În final, sesiunea a abordat teme actuale precum educația parentală și educația pentru democrație și integrare europeană, oferind cadrul necesar pentru formarea unor cetățeni activi și responsabili încă din primii ani de educație.

Această sesiune de formare reflectă angajamentul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău de a contribui la dezvoltarea continuă a educației din Republica Moldova, prin programe de formare actualizate, menite să răspundă nevoilor complexe ale cadrelor didactice din domeniul educației timpurii.