Workshop despre formarea premiselor citit-scrisului la preșcolari

Peste 170 de cadre didactice au participat la workshopul „Bune practici pentru formarea premiselor citit-scrisului în preșcolaritate”, organizat de Departamentul Educație Timpurie și Învățământ Primar din cadrul Centrului de Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău. Evenimentul, desfășurat pe 29 martie 2025, a fost coordonat de dr. Nadejda Baraliuc, lector universitar, și a oferit o platformă de învățare interactivă pentru educatorii interesați de dezvoltarea competențelor fundamentale ale copiilor.

În cadrul workshopului, participanții au fost ghidați printr-o serie de reflecții asupra procesului de învățare timpurie și a metodelor eficiente de stimulare a premiselor cititului și scrisului. Dr. Baraliuc a prezentat tipuri de texte scrise specifice vârstei preșcolare, alături de tehnici pictografice și scriptografice menite să faciliteze tranziția către scrierea convențională. Au fost analizate exerciții practice pentru dezvoltarea musculaturii fine necesare coordonării oculomotorii, precum și pentru creșterea sârguinței în activitățile grafice.

Un aspect central al discuțiilor l-a constituit evoluția actului grafic la vârsta preșcolară, subliniindu-se importanța unei abordări echilibrate în dezvoltarea acestei competențe. Participanții au analizat diferențele dintre pregătirea timpurie adecvată și presiunea prematură exercitată asupra copiilor pentru a învăța să citească și să scrie înainte de a fi pregătiți din punct de vedere cognitiv și motric.

„Presiunea de a accelera aceste achiziții, din dorința de a răspunde așteptărilor părinților sau din cauza competiției educaționale, riscă să afecteze dezvoltarea naturală a copilului. Respectarea etapelor firești de învățare este esențială pentru a evita suprasolicitarea și frustrarea”, au subliniat cadrele didactice în etapa de reflecție.

S-a accentuat faptul că învățarea citit-scrisului trebuie să fie un proces natural, care integrează activități ludice și exerciții adaptate nivelului de dezvoltare al fiecărui copil. Participanții au discutat despre riscurile forțării acestor achiziții, care pot duce la omiterea altor activități esențiale pentru dezvoltarea globală a preșcolarilor, precum jocul, explorarea senzorială sau interacțiunile sociale.

Workshopul a oferit participanților instrumente practice și concepte teoretice esențiale pentru a implementa în mod eficient strategiile de pregătire a preșcolarilor pentru citit-scris. Dialogul interactiv și schimbul de bune practici au contribuit la consolidarea unei abordări echilibrate, bazate pe respectarea ritmului natural de învățare al fiecărui copil.